رنگ برند آمازون و شرکت های بزرگ دنیا

انتخاب رنگ برند و نکات آن

یکی از مسائلی که ممکن است ذهن شما را در راه اندازی کسب و کارتان و یا حتی ریبرندینگ برندتان، به خود مشغول می کند، انتخاب رنگ مناسبی برای برندتان است. رنگ نقش مهمی در شهرت و بازاریابی کسب و کار شما ایفاد می کند. بگذارید، یک سوال بپرسیم، رنگ برند اسنپ چیه؟، مسلماً سبز به ذهنتان می آید. اگر شما هم می خواهید که مردم شرکت و کسب و کار شما را با رنگ مناسبی به خاطر بسپارند و تصویر مشخصی از شما در ذهن مشتریانتان باشد، لازم است تا با رنگ برند بیشتر آشنا شوید. رنگی که قرار است برای برند خود انتخاب کنید بایستی با هویت برند شما همخوانی داشته باشد، چرا که نماینده ی برند و برندسازی شماست.

برای این کار، به سراغ شرکت های موفق دنیا که انتخاب رنگ مناسبی داشته اند، رفتیم تا ببینم آنها برای کسب و کار خود چه رنگ هایی را انتخاب کرده اند و ما هم به چه نکاتی باید توجه کنیم.

به طور خلاصه انتخاب رنگ برند مناسب کسب و کار شما سه مرحله دارد:

  1. ابتدا شخصیت برندتان را شناسایی کنید.
  2. رنگ اصلی برند خود را براساس ویژگی های شخصیتی برندتان انتخاب کنید.
  3. با کمک فرمول هایی که در ادامه می آوریم، رنگ های متناسب با رنگ اصلی برند خود را مشخص و استفاده کنید.

زمانی که شما این کار را انجام دهید، دیگر برای هر کار گرافیکی از وب سایت تان گرفته تا بروشور و کارت ویزیت و حتی پست های شبکه های اجتماعی، تکلیف تان مشخص است و از پالت رنگ برندتان به راحتی استفاده خواهید کرد و شناخت مشتریان از برندتان را در جاهای مختلف افزایش می دهید.

خوب، بهتر است که برویم سراغ اصل مطلب، چگونگی انتخاب رنگ برند را به طور کامل موشکافی کنیم.

چگونگی انتخاب رنگ برند مناسب

1- شخصیت برندتان را مشخص کنید

قبل از اینکه به انتخاب رنگ برند خود فکر کنید، مقدماتی لازم است. قبل از هرچیز شما بایستی درک مناسبی از شخصیت برند خود داشته باشید که بتوانید رنگی متناسب با شخصیت کسب و کارتان را انتخاب کنید. و الا بدون هیچ هدفی غرق در پالت های رنگی خواهید شد و انتخاب مناسبی نخواهید داشت.

پالت رنگ برای انتخاب رنگ برند

وقتی می گوییم ویژگی های شخصیتی، منظورمان توجه به صفاتی است که کسب و کارتان را معرفی می کند. به طور مثال، می خواهید بگوئید شما در کارتان بسیار دقیق هستید، یا بسیار خلاق هستید و ایده های جدیدی را اجرا می کنید. یا منصف هستید و قیمت مناسبی را به مشتریان ارائه می کنید. پس کار اول این است که ابتدا چند صفت که معرف تجارت شما باشد را انتخاب کنید. چه بهتر که بر روی ویژگی هایی که کسب و کار شما را از رقبایتان متمایز می کند و برگ برنده ی شماست، تمرکز کنید. ببینم شما چه کاری رو بهتر از رقباتون انجام می دید؟

اگر کسب و کارتان نوپا نیست و در بازار قدمتی هر چند کوتاه داشته و درحال حاضر مشتری هم دارید، بهترین کار، صحبت با مشتریان فعلی تان است که شناخت نسبی از شما دارند. از آنها بخواهید درباره علایق خود نسبت به کسب و کار شما صحبت کنند. بپرسید چه ویژگی از کسب و کار شما را دوست دارند. لیستی از ویژگی های شخصیتی برندها تهیه کنید و از مشتریان خود بخواهید که مواردی را که بیشترین تناسب را با کسب و کار شما دارند، انتخاب کنند.

ویژگی های شخصیتی برند برای انتخاب رنگ برند مناسب

اگر هنوز مشتری چندانی ندارید، می توانید با مطالعه رقباً و کمی فکر و تحقیق و پرس و جو به شخصیت برند خود برسید.

  • درباره برندهای هم رده خود تحقیق کنید.
  • ویژگی های کلیدی که برند شما را از رقبا متمایز می کند را شناسایی کنید.
  • از ویژگی های کلیدی برند خود برای طراحی چشم انداز برندتان و صحبت با مخاطب هدف تان بهره بگیرید.

می توانید برای شروع از لیست طیف شخصیت برند زیر استفاده کنید.

طیف شخصیتی برند به رنگ سیاه و سفید
هر کسب و کاری طیف شخصیتی برند خاص خود را دارد.

نهایتاً شما بایستی به یک لیست 3 تا 5 کلمه ای (صفت) برسید که معرف برند شما باشد.

2- رنگ اصلی برندتان را بر اساس ویژگی های شخصیتی برند خود انتخاب کنید

پس از اینکه ویژگی های شخصیتی اصلی برند خود را شناسایی کردید، زمان انتخاب رنگ برند است و بایستی رنگی را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن این ویژگی ها را مجسم کند. اینجاست که روانشناسی رنگ ها وارد عمل شده و می تواند به ما کمک کند تا ویژگی های شخصیتی را که به طور کلی با رنگ های رایج مرتبط است، درک کنیم.

روانشناسی رنگ علمی است که به ما کمک می کند تا به ویژگی های شخصیتی هر رنگ که برای ما و عموم مردم تداعی می شود، پی ببریم. به عنوان مثال، تا به حال به این فکر کرده اید که چرا شرکت های مالی و فناوری به استفاده از رنگ های آبی برای برند خود گرایش دارند؟

طبق علم روانشناسی رنگ ها، رنگ های سرد تداعی کننده حس اعتماد، وفاداری و پایداری اند، درحالی که رنگ های گرم حس انرژی، هیجان و صراحت را بیان می کنند. بدیهی است که موسسات مالی بزرگ نیازمند اعتماد مشتریان هستند تا پس انداز زندگی خود را به آنها بسپارند و این موضوع مهم و حیاتی برای آنهاست.

نتایج مطالعات اخیر در مورد سبک های لوگو تأییدی بر این مدعاست که رنگ صنایع مختلف تأثیر زیادی بر نظر مصرف کننده و مشتریان دارد. با این حال روانشناسی رنگ فراتر از تن های سرد و گرم رنگ هاست و تا آنجا می توان پیش رفت که برخی ویژگی های شخصیتی خاص را با رنگ های خاصی نشان داد.

در تصویر زیر مرور مختصری از معانی رنگ ها آمده است:

مهم است که توجه داشته باشید که این معانی رنگ‌ها به شدت به زمینه، تجربه شخصی، و فرهنگ و بسیاری موارد دیگر وابسته هستند. اما آنها یک نقطه پرش عالی برای انتخاب رنگ اصلی برند شما هستند.

از فهرست بالا استفاده کنید تا رنگی را انتخاب کنید که به بهترین وجه شخصیت برند شما (یا احساس، خلق و خو یا تجربه ای را که می خواهید در اطراف برند خود ایجاد کنید) تجسم می کند.

ذکر این نکته لازم است که معانی رنگ ها رابطه نزدیکی با فرهنگ، تجربه شخصی و زمینه افراد و بسیاری موارد دیگر دارد. با این حال معانی که در اینجا آورده ایم، تقریباً در همه جا یکسان است و گام خوبی برای انتخاب رنگ برند شما به شمار می آید. با توجه به فهرست بالا رنگ برندی که به بهترین شکل ممکن با شخصیت برند شما همخوانی دارد را انتخاب کنید. ببینید می خواهید برند شما چه احساس و حس و حال و تجربه ای را به مخاطبان و مشتریانتان منتقل کند؟

3. با یک فرمول، پالت رنگ برند خود را کامل کنید

زمانی که شما یک رنگ را به عنوان رنگ اصلی برند خود انتخاب کردید، مطمئناً نیاز دارید تا از رنگ های دیگری در کنار رنگ اصلی برندتان استفاده کنید. به همین منظور لازم است تا علاوه بر رنگ اصلی، رنگ های دیگری را به پالت رنگی برند خود اضافه کنید. برای راحتی کار شما، چند فرمول انتخاب رنگ برند در کنار رنگ اصلی برایتان آورده ایم که برندهای بزرگ دنیا از آنها استفاده کرده اند.

استفاده از یک رنگ اصلی در کنار چند رنگ خنثی

اگر به بسیاری از شرکت های بزرگ فناوری نگاه کنید متوجه خواهید شد که یک رنگ منحصر به فرد برای انتقال هویت برند شما کافی است. به عنوان مثال، نتفلیکس، اسپاتیفای و لیفت هرکدام یک رنگ غالب و مشخص دارند که درکنار آن چند رنگ خنثی استفاده می شود و به اندازه کافی تاثیر گذار، قابل توجه و به یاد ماندنی است.

طبق مطالعاتی که بر روی 100 برند برتر دنیا انجام شد، نتایج حاکی از این بود که اکثریت برندهای بزرگ دنیا تنها از یک یا دو رنگ برای برند خود استفاده می کنند. در نتیجه از استفاده یک رنگ به عنوان رنگ برندتان واهمه ای نداشته باشید که در طراحی های گرافیکی برندتان نیز به خوبی قابل استفاده است.

استفاده از 2 یا 3 تنوع رنگی در رنگ برند

تحقیقات نشان داده است که مشتریان رنگ های مشابه را نسبت به سایر رنگ ها ترجیح می دهند. در نتیجه یکی دیگر از راه های انتخاب رنگ برند خود اضافه کردن چند رنگ مشابه رنگ اصلی است. درست به مانند برندهای مسترکارت، پی پال و پی بی که پالت رنگی مشابه کاملاً چشم نوازی استفاده می کنند. استفاده از پالت رنگ های مشابه برای طراحان گرافیک نیز جذاب بوده و در طراحی برندتان موفق عمل خواهید کرد.

اضافه کردن یک رنگ متضاد به رنگ اصلی برند

با اضافه کردن یک رنگ متضاد به رنگ اصلی برند خود می توانید چشمگیرتر باشید و بهترین کار برای این مسئله اضافه کردن رنگ مکملِ رنگ اصلی برند است. رنگ متضاد یا همان رنگ مکمل در دیزاین و طراحی های مختلف از جمله مواردی مانند طراحی CTAها، اینفوگرافیک ها و طراحی المان های وب سایت کسب و کارتان به برندینگ و برجسته کردنتان کمک خواهد کرد.

در کنار رنگ اصلی خود از 3 یا 4 رنگ با فام یکسان استفاده کنید

برای داشتن ظاهر مدرن و امروزی و پیروی از برندهای بزرگی نظیر گوگل و اسلک، می توانید از چند رنگی که دارای فام یکسانی با رنگ اصلی تان است، استفاده کنید. پالت های رنگی اینچنینی دارای حسی از سرگرمی و در دسترس بودن هستند و در طراحی های گرافیکی دست شما را باز نگه می دارند.

برای جمع بندی، هرآنچه از انتخاب رنگ برند مناسب باید بدانید، به طور خلاصه آورده ایم:

  • شخصیت برند خود را مشخص کنید
  • رنگ اصلی برند خود را بر اساس ویژگی های شخصیتی برند خود انتخاب کنید
  • فرمول اول: انتخاب یک رنگ اصلی در کنار چند رنگ خنثی
  • فرمول دوم: انتخاب یک رنگ اصلی در کنار یک یا 2 رنگ مشابه
  • فرمول سوم: انتخاب یک رنگ اصلی و رنگ مکمل آن
  • فرمول چهارم: انتخاب یک رنگ اصلی در کنار چند رنگ با فام یکسان

برای شروع کارتان، چند پالت رنگ پیشنهادی بر اساس این فرمول ها آورده ایم تا با خیال راحت برای برند خود استفاده کنید!

نحوه استفاده از رنگ های برند

به طور مداوم و پشت سرهم رنگ های برند خود را به کار گیرید

چیزی که ثابت شده این است که مشتریان ترجیح می دهند از برندهایی که می شناسند خرید کنند. ساده ترین راه برای معرفی و شناساندن برندتان به مشتری، این است که خود را از طریق ابزارهای و رسانه های مختلف بازاریابی در معرض دید مشتری قرار دهید. در هر طراحی از اینفوگرافیک گرفته تا گزارش ها و ارائه ها و تولیدات گرافیکی در رسانه های مختلف اجتماعی کسب و کارتان که در معرض عموم قرار می دهید، از رنگ های برند خود (به همراه لوگو و فونت برندتان) استفاده کنید.

یک برندبوک یا راهنمای سبک برند کمک می کند تا همه ی افرادی مسئول در کسب و کار شما که به نحوی با طراحی و دیزاین سر و کار دارند بتوانند به کد رنگ ها، فونت و لوگوی شما دسترسی داشته باشند و حتی راهنمایی برای استفاده از رنگ های برند در زمان و مکان های خاص نیز تعریف کنید تا هویت برند شما مشخص و ثابت باشد. دو روش ساده برای انجام این کار وجود دارد که می توانید رنگ برند خود را به طور مناسبی در اینفوگرافیک ها، گزارش ها، ارائه ها و پست های شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

از رنگ اصلی برند خود به عنوان لحن طراحی استفاده کنید

در دنیای طراحی، یک قانون 60-30-10 وجود دارد که نشان می دهد تنها 10٪ از هر طرحی باید یک رنگ برجسته و روشن باشد. این یک قانون بسیار خوب برای استفاده از رنگ های برند شما در وثیقه بازاریابی است. در اینجا نحوه کار این است:

در دنیای دیزاین، یک قانونی وجود دارد تحت عنوان 60-30-10 که می گوید تنها 10 درصد از هر دیزاین بایستی یک رنگ برجسته یا همان رنگ برند شما باشد. این قانون بسیار خوبی برای استفاده مناسب از رنگ اصلی برندتان در طراحی های مختلف بازاریابی تان است. قواعد استفاده از این قانون از این قرار است:

  • 10 درصد از هر دیزاین باید رنگ اصلی برند شما باشد
  • 30 درصد از طرح باید رنگ دوم برند شما باشد
  • 60 درصد طرح شما باید رنگی خنثی باشد

این قاعده باعث می شود که برندینگ رنگی در دیزاین های کسب و کارتان حفظ شده و همینطور دیزاین تحت تأثیر برند قرار نگیرید. سعی کنید بک گراوند و بخش های بزرگ را با رنگ های خنثی دیزاین کنید و از رنگ اصلی برند برای جذابیت های بصری در بخش های مثل سر صفحه و پا صفحه یا آیکن ها استفاده کنید.

حول رنگ اصلی برند خود دیزاین کنید

از طرفی می توانید برعکس عمل کنید و با رنگ اصلی برند خود، دیزاین کنید و از رنگ های ثانویه برای جذابیت بصری در دیزاین خود کمک بگیرید.

نتیجه

داشتن هویت برند متمایز برای موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است. بنابراین کمی وقت بگذارید، شخصیت برند خود را بشناسید و انتخاب رنگ برند خود را براساس هویت منحصر به فرد برند خود بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.