تصویر لوگو نایکی بر روی کفش های این شرکت

اهمیت طراحی لوگو در کسب و کار

اهمیت طراحی لوگو

سوالی که برای بسیاری از مدیران کسب و کارهای مختلف پیش می آید این است که واقعاً چرا لوگو مهم است؟ اهمیت طراحی لوگو در کسب و کار به مسائل مختلفی بر می گردد از نیاز شما به داشتن لوگو برای راه اندازی شبکه های اجتماعی و طراحی سایت تان گرفته تا چاپ آن بر روی محصولات شرکت تان و نصب آن بر روی سردر دفتر و مغازه تان. اما چیزی که اینجا قصد صحبت درباره آن را داریم بیشتر به نقش لوگو بر روی برند شماست و تاثیری که به طور مستقیم بر روی شناخت افراد از برند شما دارد. اینکه زمانی که لوگوی شرکت و کسب و کار شما طراحی خوبی دارد و به راحتی در ذهن می ماند، سبب می شود که مشتری کسب و کار شما را بهتر به ذهن بسپارد و حسی که از خدمات و محصولات شما دریافت می کند را به کل شرکت و محصولاتت و خدمات شما تعمیم دهد. 

گوشی نوکیا 3.2 با گارانتی دیجیکالا در زمینه شفاف
گوشی نوکیا 3.2 با گارانتی دیجیکالا

به طور مثال، چیزی که دیجیکالا طی سالها در ذهن همه ی ما ایجاد کرده، حس اعتماد به فروشگاه آنلاین و خرید اینترنتی است. زمانی که قصد خرید یک تلفن همراه را داشتم، چیزی که راغبم می کرد تا از دیجیکالا خرید کنم، کارت گارانتی خود دیجیکالا بود. من تجربه های خوبی از خدمات دیجیکالا داشتم و می دانستم که اگر در خرید گوشی جدید هم مشکلی پیش بیاید، دیجیکالا بیش از هر فروشگاه دیگری نسبت به تعویض و یا تعمیر گوشی پاسخگو خواهد بود. حسی که من نسبت به برند دیجیکالا داشتم، به کارت گارانتی این شرکت نیز تعمیم داده شد. 

لوگو و جلب توجه مشتری

یک لوگوی خوب طراحی شده، می تواند به راحتی توجه مشتری و مصرف کننده را به محصولات و خدمات شما جلب نماید و هنگام انتخاب در صورتی که تجربه خوبی از کسب و کار شما و محصولات تان داشته باشد، محصول و خدمات شما را در مقابل رقبا بر می گزیند. 

خوراک لوبیا هانی با لوگو هانی
خوراک لوبیا هانی با لوگو هانی که آن را از رقبا متمایز کرده است.

این موضوع در فروشگاه ها و هایپرمارکت ها به خوبی قابل مشاهده است. شما با دیدن لوگوی یک شرکت بر روی محصول، توجه هتان جلب شده و انتخاب خود را می کنید.

 

احتمالاً شما هم شنیده اید که می گویند “لوگو تصویر برند و کسب و کار شماست.”

اهمیت طراحی لوگو در حس اعتماد مشتری

اگر لوگویی که برای کسب و کار شما طراحی شده، توصیف درست و مناسبی از شخصیت شما و چیزی که هستید (نه بیشتر و نه کمتر) معرفی کند و طراحی لوگو شما به درستی انجام شده باشد، رفته رفته ارتباط مشتری با کسب و کار شما بیشتر شده و درآمد و فروش شما نیز افزایش پیدا خواهد کرد. علاوه بر این در هزینه های تبلیغات و بازاریابی تان هم صرفه جویی می شود. چرا که دیگر مجبور به معرفی مکرر خود به مشتریان نیستید و مشتری که یک بار تجربه خوبی از برند و شرکت شما داشته از این به بعد تنها با دیدن لوگوی شما بر روی محصولات و خدمات تان، شما را نسبت به رقبا ترجیح خواهد داد. 

گوشی سامسونگ گلگسی آ 51 که از سری گوشی های پرفروش سامسونگ است
گوشی سامسونگ گلگسی آ 51 که از سری گوشی های پرفروش سامسونگ است

به عنوان مثال، مردم ما نسبت به برند سامسونگ در تلفن همراه، دید مثبتی دارند. هرکدام از ما که تجربه خرید یک مدل از گوشی های این شرکت را داشته ایم، خرید دیگر مدل های آن را هم به دوستان و آشنایان خود توصیه می کنیم. شما چگونه مطمئن می شوید که این گوشی برای شرکت سامسونگ است؟ آرم گوشی، غیر این است؟

اهمیت طراحی لوگو در برندینگ کسب و کار شما

اگر شما یک لوگوی جذاب داشته باشید. در اولین برخوردی که مشتری با محصولات و خدمات شما داشته باشد، چشمش جذب لوگوی شما خواهد شد و من بعد شما را با لوگوی تان خواهد شناخت. 

مشتری اگر همان لحظه، محصول شما را خریداری نکند و یا از خدمات شما استفاده نکند، دست کم لوگوی شما در ذهن وی می ماند و نسبت به کسب و کار شما و برندتان کنجکاو خواهد شد. این کنجکاوی منجر به جستجو در اینترنت و شبکه های اجتماعی شده تا اطلاعات بیشتری نسبت به برند شما کسب کند.

هندزفری بی سیم هایلو جی تی 7 در زمینه شفاف
هندزفری بی سیم هایلو جی تی 7

زمانی که من یک هندزفری هایلو جی تی 7 هدیه گرفتم، علیرغم اینکه بسته بندی آن برایم خوشایند و باکیفیت می آمد ولی تا به حال حتی اسم برند هایلو را هم نشنیده بودم. در نتیجه برند را در اینترنت جستجو کردم و با توجه به لوگوی موجود بر روی بسته بندی، توانستم سایت اصلی شرکت هایلو را پیدا کنم و درباره این شرکت و محصولاتش اطلاعات بیشتری کسب کنم. این باعث شد تا من با سایر محصولاتی که این شرکت تولید می کند نیز آشنا شده و احتمالاً نسبت به خرید آنها در آینده اقدام کنم. 

صفحه اصلی برند هایلو تولید کننده هندزفری و ساعت هوشمند
صفحه اصلی برند هایلو تولید کننده لوازم الکترونیکی هوشمند

لوگو در واقع تاثیر اولیه ای که باید، بر روی مشتری می گذارد. و شما می توانید با خدمات و محصولات مناسب خود، معنا و مفهومی که تصویر لوگو در ذهن مشتری تان ایجاد می کند را بهتر و عمیق تر کنید. 

زمانی که شما قصد خرید یک لباس به اصطلاح مارک را دارید، مثلاً بخواهید کفش ورزشی که آرم نایکی یا آدیداس بر روی آن زده شده را بخرید، نسبت به قیمت آن اعتراضی نخواهید کرد، ولی اگر آن آرم را بردارند چه؟ آیا بازهم به صرف کیفیت و ظاهر کفش حاضرید هر هزینه ای را بپردازید؟ مسلما نه و اینطور نیست. شما شاید هیچ وقت شرکت نایکی را از نزدیک ندیده باشید ولی آرم و لوگوی این شرکت، تصویری است که شما از کیفیت و خدمات مناسب آن سراغ دارید. این همان ارزش و اهمیت لوگو در بازاریابی و فروش است. 

2 دیدگاه دربارهٔ «اهمیت طراحی لوگو در کسب و کار»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.